2010-12-10 @ 11:32:17 |

Positionering är hur företaget vill att kunderna skall önskas uppfatta produkterna inom företaget och att man placerar varumärkena i kundernas medvetande. Ett varumärkes positioneringen är intimt sammankopplat med företagets affärsstrategi. Segmentering betyder att dela upp inom företagsvärlden. Ett bra segment är att lätt kunna identifiera varor. 


Onoff försöker positionera sig genom tv-reklamer, reklamblad eller reklam via radio. Kan även vid enstaka tillfällen finnas reklam på tåg och bussar. Jag tycker inte Onoff positionerar ut sig jättebra, de finns ingen reklam snutt jag riktigt kommer ihåg. Visserligen är dem tydliga men ingenting som sätter sig i kundens medvetande. Jag tror Onoff försöker utgå ifrån sin affärsidé, men de gör att man inte riktigt fastnar för det. Det finns inte riktigt de där lilla extra som gör att man fastnar för deras reklam. Detta kan bero på att Onoff har många konkurrenter så som Elgiganten, Media Mark och Siba. Elgiganten har bland annat valt att ha haft med kändisar i sina reklamer och även gjort de humoristisk som gjort att de fastnat i människans medvetande.


Onoffs segment ser bra ut för att dem har många kända varumärken som finns runt om i hela världen. Vilket underlättar om man skulle befinna sig på ett annat Onoff inom Norden. Men Onoff är inte ensamma om att ha ett bra segment, nästan alla el kedjor har kända varumärken som man känner igen fast man befinner sig i olika butiker.


Onoffs varumärke är Distributörsmärket. Dem säljer sina egna varor men låter andra företag tillverka varorna åt dem.


Kommentarer
Postat av: Annsofie

Bra jobbat. Bra reflektioner och jämförelser med andra företag.

2010-12-14 @ 13:33:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback