2010-11-26 @ 10:42:04 |



Onoff, eller Telecall som de hette från början grundades år 1971 av Hans Westin, det började med att han sålde stereoapparater från Japan.  Men Onoff började inte öppnas på heltid fören år 1973. Onoff är ett detaljhandelsföretag som hjälper dig med dina primära och sekundära behov. År 2006 fanns de cirka 1200 anställda på företaget och dem hade cirka 69 butiker i Sverige. Onoff är inte bara etablerade i Sverige utan också i Finland och Estland.


Onoffs affärsidé är att göra de enklare och roligare att använda ny teknik. Onoff erbjuder en bra helhetslösning för kundens behov, med ett bra pris. Företaget har som målsättning att skapa nöjda kunder och god lönsamhet. De som är unikt med Onoffs affärsidé är att man ska få kvalitetsvaror till ett bra pris.


Onoff kan tillfredställda både dina primära och sekundära behov. De som uppfyller folks primära behov är vitvaror, så som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, mobiltelefoner (om man har mobiltelefon som ett primärt behov) m.m. De sekundära behoven är saker som tv-spel, tv-apparater, plattänger m.m. Man kan även dela upp behoven i fysologiska, psykologiska och sociala behov. Tvättmaskiner, kylskåp och tandborstar kan till exempel räknas som fysologiska behov. Sen har vi psykologiska behov som kan vara till exepelt märket på kylskåpet, att de måste ha ett visst märke för att tillfredställa kundens behov. Desamma gäller de med tandborstar och tvättmaskiner. Onoff kan även tillfredställa dina sociala behov så som att du får rätt märke på ditt kylskåp eller dina andra varor du köper så du kan känna rätt samhörighet med gruppen eller din omgivning.


På grund av att Onoff är en återförsäljare kan man inte riktigt säga att dem har någon specifik produktidé. Utan allt är mer ihop samlat i affärsidén. Onoff vill sälja prisvärda varor med bra kvalitet som tillfredställer både dina primära och sekundära behov. Dem vill även göra de enklare och roligare att använda sig av dagens nya teknik.

Kunnande och resurser inom företaget är ganska viktigt inom Onoff. Dem som jobbar där blir indelade i olika områden.  Jobbar man till exempel på vitvara avdelningen måste man kunna en del om vitvaror. Men den kunskapen ger Onoff dig genom kurser.  De finns andra resurser som dem har som hemkörning och installation av elektronik i hela Sverige, detta infördes år 2007. Jobbar man inom detta område måste man bland annat ha ett körkort och ett tekniskt kunnande inom elektronik.


Om man sammanställer Onoffs idéer så är de ett detaljhandelsföretag som vill tillfredställa kundens primära och sekundära behov till ett bra pris med bra kvalitet. Dem har kunnig personal på plats och kan erbjuda en massa olika resurser som förenklar ditt köp.


/ Sofia Hurtig Svensson



Kommentarer
Postat av: Annsofie

Primära och sekundära behov beskriver boken såsom sociala, fysiologiska och fysiologiska. Vilka menar du att ONOFF vill tillfredsställa? Det finns några rent språkliga fel som du bör rätta till t e x "Företaget har med målsättning att skapa" borde vara "företaget har som målsättning att skapa". Annars har du fått med allt som uppgiften kräver.

2010-11-29 @ 21:07:25
Postat av: Annsofie

Bra kompletterat.

2010-12-14 @ 13:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback