2010-12-20 @ 11:19:58 |



Inlupp 7 – kommunikation och relationsmarknadsföring


Nu börjar julen närma sig och även julafton. Högst upp på min önskelista ligger en systemkamera, kanske något jag får drömma om, men högst upp på önskelistan ligger den i alla fall.


En systemkamera kan man köpa på den flesta detaljhandelsföretag, så som Onoff, Elgiganten, Media Mark m.fl. Alla dessa företag använder sig utav samma metod som består av reklam. Då handlar det mycket om direktreklam i brevlådan, men dem väljer också att annonsera via reklam på tv. Vilket gör att jag som köpare skall lockas till att köpa min systemkamera just hos dem.


För att företagen skall kunna kommunicera sitt budskap ska dem göra de igenom den klassiska metoden som heter Aidas-formel. De handlar om att beröra konsumenten. Man jobbar med att förändra kundernas attityd eller beteende eller ett visst konsumtionsmönster. Om man tar El-Giganten som ett exempel försöker dem nå ut med roliga reklamer som gör att man skall komma ihåg just deras butik. Vilket sätter sig på våran hjärna och som gör att vi speciellt skulle besöka deras butik. Ibland kan de vara småsaker, som att göra stor lappar där de står "Vi pressar priserna" med färgstarka siffror och bokstäver som gör att vi just faller för deras annons. Så de företaget är ute efter är att vi som kund först skall se annonsen och uppmärksamma den, därefter skapa ett intresse, sedan en längtan eller en lust efter just den varan, sen vill man att han/hon agerar och köper varan.


Pull och push
är två andra klassiska metoder som jag också tror skulle fungera att använda sig utav. Men där handlar de inte lika mycket om budskap. I Pull jobbar man med att konsumtionen riktas direkt till konsumenten. De gör man för att väcka ett behov hos köparna så att företaget sedan kan ta in varan i butiken och därefter sälja varan.


Den andra metoden heter Push, de är då leverantörens säljkår arbetar med allehanda säljfrämjande som väcker återförsäljarens behov så att affären tar in nya varor i sitt sortiment. Och därefter är de butiken som väcker behovet hos konsumenterna.
Om jag får säga min personliga åsikt tror jag inte riktigt att den här modellen skulle funka på just min systemkamera. Jag tror mest på den första formeln.

Jag som kund gillar att bli uppmärksammad med bra reklam. När jag skriver bra reklam definierar jag att allt ska stå tydligt, både när de gäller priser och kvalitet. Vilket jag tycker att nästan alla butiker är urusla på, speciellt el butiker. Man märker att de alltid finns något extra fuffens så dem kan tjäna extra pengar. Därför tycker jag att man kan skriva ut priserna ordentligt på en gång. En annan sak som lockar mig som köpare är när jag åker till butiken där jag ska köpa min kamera och dem hjälper till ordentligt. Visar olika kameror, låter min känna och testa så jag kan se skillnader m.m. Annars tycker jag nog att direktreklam och tv reklam fungerar ganska bra på mig.


Ja nästan alla elbolag använder sig utav relationsmarknadsföring. Det innebär att företagen försöker skapa långvariga kunder som på lång sikt ska ge lönsamhet för företaget.
Om jag nu skulle köpa min systemkamera på Onoff så kommer dem garanterat skicka hem massa bonusar till mig som gör att jag förhoppningsvis kommer gå tillbaka till just deras butik för att handla nästa gång igen. Eller t ex så ger dem en bonus om du använder dig av kredit där, så efter ett tag då du använt krediten en del får du en viss sorts bonus på ditt kreditkort, men du får bara använda dig utav 10 % av bonusen vid varje köp vilket är en lite lurig grej som dem inte riktigt informerar om ordenligt. Men just det här systemet använder sig dem utav för att försöka få lojala kunder som kommer tillbaka just till deras el kedja igen.


Kommentarer
Postat av: Annsofie

Hur använder de AIDAS?

2011-01-21 @ 15:02:28
Postat av: Annsofie

Bra jobbat.

2011-02-02 @ 20:45:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback